Nyttiga muffins, kan det vara gott?

Igår fick jag något sorts nyttighetsinfall eller jag vet faktiskt inte vad som gick fel... eller rätt. Jag bestämde mig i alla fall för att baka, ja typ fruktiga mellanmålsmuffins utan socker och utan smör.

Ingredienser för 12 st muffins:
3 dl fullkornsmjöl special
3 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
2 st tärnade äpplen
2 st gaffelmosade bananer
1 dl äppeljuice
½ dl rapsolja
2 st ägg
2 krm salt

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna, rör sedan i frukt och allt annat. Superenkelt faktiskt det är egentligen bara att röra ihop allt lite snabbt med en sked så är de game. Fördela sedan smeten (ordet smet är ett så härligt ord, SMET) jämnt i i muffinsformarna och grädda i 20 minuter.

Resultat:
Min mamma fick bli min lilla experimentsråtta. Innan hon smakade berättade jag vad det var och jag kunde se besvikelsen i hennes ögon, INGET SOCKER? INGET SMÖR? Hon tyckte att man borde haft lite socker rent instinktivt. Men när hon väl smakade åt hon två till, ett gott betyg på något som kan lätta på sockersuget! Men imorse såg jag att hon smetade på honung på dem innan förtäring, ack ack ack...
Trackback
RSS 2.0