Mjuk pepparkaka - inte årstidsbaserat

Idag fick jag sjuka mjuk pepparkakecravings så jag kunde inte låta bli att baka en. Innan jag kom igång passade jag på att göra lite reklam inför mina kära kamrater och till svar får jag: MITT I SOMMAREN? Men mjuk peppar är knappast en julkaka, vanlig pepparkaka okej, mjuk pepparkaka inte. Detta är mitt statement and I'm sticking to it. Hur som helst här följer sköningreceptet!

Ingredienser:
50 g smält smör
2 st ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
1,5 tsk mald nejlika
1 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
1,5 dl filmjölk (går säkert lika bra med mjölk eller yoghurt etc.)
2 msk apelsinmarmelad (jag hade alltså ingen lingonsylt vilket mjuk pepparkaka brukar innehålla varför jag tänkte att apelsin kunde gifta sig med de övriga smakerna, det funkade galant)

Sätt ugnen på 175 grader, smält smör. Bröa en sockerkaksform. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda sedan i dem i det vispade. Blanda sedan i smöret, filmjölken och apelsinmarmeladen. Grädda kakan i den undre delen av ugnen i typ 40 minuter et voila!


Jag hann dock knappast säga voila innan jag slängde in kakan i en papperspåse och tog ett språng mot tunnelbanan för att åka till kära Marsmus för att bli bjuden på middag kl. 22 någonting. Det blev kyckling grön curry med ris och Metallicakonsert på tv. De spelade den där fantastiska låten om roboten Sabbatru lika bra idag som när man var liten, you know it's Sabbatru!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0