Överfylld frys = Hallonpaj

Hade en liten middag hos mig i torsdags *flygande Jacob* och en av mina kära gäster hade med sig glass. Tyvärr är min frys överfylld till den punkten att det inte ens får plats med is. Jag var tvungen att tömma lite och såg en stor påse frysta hallon, what a pleasant suprise, av de blev det en hallonpaj nu. Superenkel och snabb var den också!

Ingredienser:
jag använde en stor pajform 30 cm i diameter

Smulorna:
150 g smör
4,5 msk socker
2,25 dl havregryn
2,25 dl mjöl

Fyllningen:
Jag vet faktiskt inte hur mycket frysta hallon det var men tillräckligt mycket för att täcka botten
1,5 msk mjöl (potatismjöl är att föredra)
2 tsk kardemumma
(2 msk socker) annars kan det bli lite surt men å andra sidan, SÖTT är alltid nice

The how-to:
Sätt på ugnen, 225 grader. Smält smöret i en kastrull och rör i resten av ingredienserna för smulorna. Täck pajformen med hallonen och blanda ner mjölet och kardemumman blanda i själva pajformen. Släng på smulorna och in i den förvärmda ugnen och grädda i cirka 15-20 minuter. Jag äter min med lite gammaldags vaniljglass.


och det blev ack så rosa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0