Ceasarsallad

När jag går in på ett café och synar menyn med mina dömande ögon är det nog egentligen bara ett letande efter den enda rätten som alltid funkar, ceasarsallad eller något med prefixet ceasar. Kärleken till denna sallad har hållit i sig år efter år men aldrig har jag vågat laga en själv, det har varit utemat. Men efter att jag och Sama gjorde en sådan fantastisk fredagsmiddag på ceasarsallad för någon vecka sedan antog jag utmaningen och körde, resten är historia.

Ingredienser: 2 portioner
2 kycklingfiléer
rosmarin
soja
salt och peppar
romansallad
plommonkörsbärstomater (typ som att äta godis)
riven parmesanost

Krutonger:
några skivor surdegsbröd
olivolja
flingsalt

Dressing:

1 äggula
1 1/4 dl rapsolja
1 msk färskpressad citronjuice
1/2 msk vatten
2 tsk dijonsenap
1 sardellfilé
1 liten vitlöksklyfta
salt och peppar

Börja med att marinera kycklingfiléerna med soja, rosmarin, salt och peppar och ställ i kylen. Sätt ugnen på 200 grader och börja göra dressingen. Mixtra ihop alla ingredienser förutom om rapsoljan saltet och pepparn. När det har blivit en härlig gojsa häller du i lite rapsolja i taget och mixtrar tills den blir tjock och fin. Smaka av med salt och peppar, ställ i kylen. Skär surdegsbrödet i kuber, ringla över olivolja och flingsalt ställ in i ugnen håll koll på dem så att de får en fin gyllenbrun färg. Samtidigt tar du ut kycklingfiléerna och kör in dem i ugnen tills de fåt en innertemperatur på cirka 70-75 grader, vilket drygt tar 25 min. Skölj och skär salladen och tomaterna. Sedan är det bara att servera grejen och riva på lite härlig parmesanost!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0