Champinjon- och zuchinirisotto

Jag inte haft supermycket matinspiration på sistone, det har mest blivit de alltid ack så hållbara klassikerna som flygande Jakob. Men idag jävlar fick jag italienfeeling och slängde ihop en risottosköning. Tyvärr kom jag på att jag ville göra risotto efter att systemet stängt så den fick klara sig utan det obligatoriska vita vinet, aj aj aj. Det är en rätt jag verkligen kan längta efter den härliga krämigheten och starka parmesansmaken, det är en riktig treatig middag och inte särskilt svår eller tidskrävande.

Ingredienser: (2 portioner)
2 dl arborioris
1/4 dl gul lök
2 små vitlöksklyftor
ca 1/2 msk olivolja
6 dl buljong
1/2 zuchini
5 st champinjoner
1 dl riven parmesan
vitpeppar
salt

Börja med att hacka lök och vitlök. Hetta upp olivoljan i en kastrull och fräs lök, vitlök och ris i några minuter. Hade jag haft vin hade det varit vad som hade åkt i härnäst, istället börjades processen med att hälla på lite buljong i taget och röra om tills riset mjuknar men en ändå har en kärna mitten. Se till att det alltid finns vätska i kastrullen men häll inte på all buljong på en gång. Det är lite olika hur lång tid riset tar men mitt tog cirka 25 minuter. Medan du rör om lite då och då och häller på lite mer buljong vid behov, riv parmesanen samt skölj och hacka champinjoner och zuchini. Värm upp olivolja i en stekpanna och stek champinjoner och zuchini. När riset i princip är klart blandar du i parmesan samt svamp och zuchini så det blir en härlig röra. Smaka av med salt och peppar!


Ät rykande het, jag garnerade min med lite ruccola, plommonkörsbärstomater och balsamico!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0