En dag av mat, bak och plugg

De flesta dagar kretsar kring mat, vissa dagar mer än andra. Idag var maten en riktig treat, jag har varit sugen på indisk mat forever men inte gjort något åt det men idag då jäklar så körde jag. Hedvig och jag körde en riktig pluggdag med episka mat och fikpauser om man säger!


Första gången jag lagar indiskt by the way, har alltid hört att det aldrig blir lika bra när man gör det hemma men efter dagens lyckade försök inser jag att det är en skröna. Dessutom så var det helt vegetarsikt och hallongrottor med halloncurd gjordes till den välbehövliga fikapausen, need I say more?

Indisk lins- och spenatgryta:

smör
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
en bit färsk riven ingefära
1 tsk chilipulver
2 tsk gurkmeja
2 msk garam masala
cirka 3 dl linser
250 g fryst bladspenat
en förpackning tomatkross
2 dl vatten
1 msk buljong


Hacka lök och vitlök, riv ingefäran och fräs i smör i en gryta utan de får färg. Tillsätt chili, gurkmeja och garam masala och rör om. Tillsätt sedan linserna, spenaten, tomatkrossen, vatten och buljon rör om och låt sedan grytan stå och puttra i cirka 40 minuter smaka av med salt och peppar et voila, INDISK VEGATIRISK GRYTA som levererar smak, vi åt den med basmatiris och lite turkisk yoghurt!

'

När man pluggar behöver man ibland tillskott av energi i form av mycket socker och smör, lösningen är dessa hallongrottor vilket recept ni kan hitta här. Kan starkt rekommendera dessa sköningar, DELISH

 

xoxo

Eleni


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0