Pannkaksdag

På något mirakulöst sätt lyckades jag hålla mig till den så kallade pannkaksdieten igår. Det enda jag förtärde var pannkakor på lite olika sätt. De som toppar min pannkakspeppslista är pannkaksfrukost "nyttiga pannkakor" och pannkaksmiddagen. Det tål att konstateras att pannkakor är episkt och kan varieras på så oändligt många sätt att det inte känns fel att bara äta pannkakor en hel dag. För gårdagens recept plockade jag inspiration från pannkakor.se, hemskt kul sida!

Frukostpannkakorna med rågmjöl och havre:


4 ägg
6 dl mjölk (jag hade mellanmjölk)
1 ½ dl vetemjöl
1 dl fint rågmjöl
½ dl fiberhavregryn
1 tsk honung
1 tsk vaniljsocker
½ tsk kanel
smör till stekning

Vispa ihop ägg och mjölk blanda sen i resterade ingredienser, vispa så det inte finns några klumpar utan att det är en fräsch slät smet. Låt stå och svälla kylen i en tio minuter. Sedan är det bara att steka i rikligt med smör och hoppas att man lyckas vända dem ordentligt utan att det blir osexiga hål i dem etc.

Som ni ser blev den ena pannkakan blev helt förstörd över hur jag behandlade den, men den andra var glad, hel och fin dessa sköningar åt jag med honung och kanel!

 

Pannkaksmiddag, American Pancakes with a lovely fruitsalad and blueberry jam:

2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk socker
½ tsk salt
2 ½ dl mjölk
2 msk smält smör och sen en massa mer smör till schtekning
1 ägg

Till det här behöver man först och främst en fabulous hjälpreda och vapendragare, jag bjöd över min Maggie-O som fick göra fruktsalladen medan jag tog mig an mina första amerikanska pannkakor ever.

Blanda först ihop samtliga torra ingredienser, vispa sedan i övriga ingredienser. Det var lätt att det blev klumpigt så jag fick vispa ett tag för att få till den. Dessutom så blir det en väldigt bubblig smet, jag antar att det är bakpulvret som gör det. Bubbligheten kan lätt sammanblandas med klumpar, vilket kan leda till nojjighet, vilket kan lindras med extra mycket vispande och en vän som säger att det nog ändå blir bra.

Sen var det schtekläge, ungefär 1 dl smet per pannkaka i rikligt med smör. De här pannkorna är dessutom så smarta att de säger åt en när det är vändningsläge genom att det blir små hål på ovansidan. Et voila, vi åt dem med blåbärssylt och en fruktsallad vilket var helt makalöst gott!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0