Amerikanska bananpannkakor

Till min glädje ser jag att även Malin nu gjort pannkakor, NICE! Själv har jag totalt snöat in mig och hamnat i pannkaksträsket. Jag verkar ha ett icke-uttalat mål att smaka på alla typer av pannkakor man kan tänka sig, nu är det i för sig inte outtalat längre. Men jag känner såhär, på helgen vill man att frukosten ska ta lite längre tid så man mysa lyssnades på en härlig podcast, typ Luuk och Lokkos podcast på p1 och då är pannkakor ultimat. Dessutom så kan man spara lite smet och göra fler dagen därpå, alltså har man förgyllt en hel vecka. Amerikanska pannkakor är också lekande lätt och de blir perfekta varenda gång.

Ingredienser:

1 ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk smält smör
1 dl fint rågmjöl (alternativt 1 dl vetemjöl)
1,5 dl vetemjöl
1 dl mild lättyoghurt (du kan köra 2,5 dl mjölk totalt istället)
1,5 dl mjölk
2 (över)mogna bananer

Vispa ihop ägg och smält smör snabbt, det är ju ett riskfyllt moment ägget kan stelna. Blanda ihop torra ingredienser och varva med att blanda i yoghurt/mjölk i äggsmeten. Blanda till en jämn smet. Mosa bananerna och vänd ner i smeten. Stek i smör tills det blir små hål på ovansidan, då kan du vända.

Jag åt dessa sköningar med keso, blåbärssylt, kokosflingor och kiwi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0