Bi bim guksu (koreansk nudelsallad)

En morgon när jag läste Metro på tuben snubblade jag över en rätt som såg så himla fin ut och hade ett himla härligt namn, som jag inte vågar uttala, att jag inte kunde låta bli att laga den så den fick det bli igår till lunch.  Den är tydligen koreansk, jag har nog aldrig ätit koreansk mat tidigare och dessutom var den helt vegetarisk, snabb, enkel och god! Jag gjorde vissa smärre förändringar på receptet, lade till stekta champinjoner och ett stekt ägg på istället för ett kokt. Grundidén är nog dessutom att det ska vara en kall sallad medan jag föredrog att göra min ljummen!

Receptet är för två personer

Ingredienser:

150 gram äggnudlar
2 ägg
2 tsk sambal oelek
1 msk sesamolja
1 dl sweet chili
1 msk soja
2 tsk svarta semamfrön
1 stor broccoli
några champinjoner skivade och smörstekta

Börja med att rensa och koka broccolin, skölj sedan kallt. Gör sedan dressingen genom att röra ihop sambal, sesamolja, sweet chili, soja och svarta sesamfrön. Koka nudlarna efter anvisnignar på paketet. Stek sedan äggen följt av champinjonerna. Blanda allt förutom äggen i en kastrull servera stiligt med äggen på och garnera eventuellt med koriander. Snabbt, enkelt, vegeteriskt och LUNCH!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0