Chorreadas



Efter min vistelse i London, och framförallt efter tiden i Camden och dess udnerbara marknad blev jag och Stefanie helt överförtjusta i något vi lite på måfå köpte och stoppade i oss. Det var en sorts majspannkakor med fläsk och mängder av getost över. Jag menar mängder. Den mängden skulle aldrig serveras i Sverige. Med tröttheten i benen och trytande blodsockernivå blev vi snart serverade av en väldigt snygg man. Ni vet en sån där med välformade kindben och haka. Supertrevlig och talade spanska också. Efter några minuter  hade pannkakorna stekts klart och vi fick den serverad på papptallrik med engångsgaffel. Den gula färgen och mängden getost och den fantastiska doften gjorde att jag inte kunde hämma mig och jag smakade. Och jag tror inte att jag haft en sådan underbar matupplevelse på flera år. Allt resulterade i att jag, liksom Stefanie, spenderade resten av Londonvistelsen, suktandes efter mer. Inget gick upp emot pannkakorna.


Så, idag, snart en vecka efter att jag satt mina fötter på svensk mark igen, beslutade jag mig för att försöka själv. Stefanie, klok som alltid, menade att min idé var fantastisk, men risken fanns att det inte skulle bli bra, och därmed förstör ett av mina bästa matminnen. Men ICKE!

Så, jag köpte massor av majs och getost och fläsk och begav mig hem. Här har jag dokumenterat processen.




Så, till receptet på Chorreadas! Ja, efter en del googling kom jag fram till att detta var ett recept från Costa Rica, där man egentligen kan lägga på vad fan man vill. Man kan äta dem till frukost, lunch och middag. Söta smeten, eller i med vitlök, eller kör neutralt (som jag gjorde).


Typ 1 liter majs
några skvättar mjölk
1 krm salt
3 ägg (stod inte med i receptet med det var OMÖJLIGT att få smeten att ha en form utan ägg)
lite mjöl för extra bindning (igen, jag lade till)

MIXA!!! Stek sedan på låg värme (typ 3:an) några minuter innan du vänder. Ytan ska ha fastnat liksom innan vändning, annars finns risken att kakan blir för tung och mjuk och går sönder i vändningen.

Och klart :)

Själv valde jag, utöver fläsket (so jag stekte i smör, kryddat med flingsalt, vitpeppar & basilika) och getosten att addera lite babyspenat och tomat. Lite matigare och lite fräschare.
Kan säg att det blev supergott! Londonorginalet kommer jag inte i närheten av, men det var så gott att jag åt förmycket. När man tar en portion till fast att man redan är dömätt. Min kära pojkvän blev även glatt överaskad trots mina ständiga hypningar. Tur att jag gjorde så mycket att det blev matlådor över :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0