Durumpizza med kylskåpstopping

Pizza är det något hemskt fascinerade med, man skulle egentligen lika gärna kunna göra en grillad macka i alla fall enligt min mamma men jag tycker liksom inte ens att de spelar i samma liga. Min mammas pizza är i för sig som en grillad macka så det kan ju vara därför hon är av den åsikten. Som surdegsnörd passade jag på att använda min vetesurdegsbebis för att göra själva degen, det blir en extra lyxig urban touch då fastän det egentligen bara är vetemjöl och vatten som har fått stå och blivit surt liksom *låter ju rätt snuskigt egentligen* och att det tar 5 timmar att jäsa istället för en, hur som helst glöm inte sätta degen på morgonen om du vill pizzalunch... I min tomatsås använde jag bacon efter en utläggning tidigare i veckan om att bacon är den ultimate kryddan.

Receptet är för två mindre pizzor eller en större och receptet för själva pizzadegen är tagen från boken Surdegsbröd av Martin Johansson med skillnaden att jag aldrig pallar köpa dyrt vetemjöl special.

Pizzadough
50 g vetesurdegsgrund
1/2 msk olivolja
130 g vatten
5 g jäst
3 dl vetemjöl
1 dl durummjöl
1 tsk salt

Blanda ihop samtliga ingredienser och knåda lätt till en deg. Sen börjar jäsningsväntandet för min del blev det 4 h i kylen och cirka en timme i rumstemperatur.

Tomatsauce:
1 röd lök
2 rätt små vitlöksklyftor
2 skivor bacon
1 burk tomatkross (alltid mutti)
1 tsk socker
färsk basilika
torkad oregano (egenplockad från de grekiska bergen (det var inte jag utan min moster som plockade och torkade den, den i är i vilket fall episk))
salt
peppar
olivolja

Fräs finhackad lök, finhackad vitlök och finhackad bacon *allt ska vara fiiiint och hackat* i olivoljan utan att det får färg i en rymlig kastrull tillsätt sedan tomatkrosset och låt koka i 10-15 minuter. Tillsätt sedan socker, hackad färsk basilika, oregano, salt och peppar efter taste. Eftersom jag hade finhackat så flitigt behövdes det inte stavmixtras men det är eventuellt steg i det mycket komplicerade tomatsåsandet.

Pizzatopping (det jag råkade ha hemma)
Brutala mängder ost av sorten hushållsost, grevé, parmesan och feta
Kalkonskinka
Champinjoner
Färsk tomat

Sätt ugnen på 275 grader. Dags att kavla ut degen på ett mjölat bakbord, jag gjorde en stor pizza, vänd den frekvent under utkavlandet. Lägg över på en på med bakplåtspapper. Börja att toppa med lite ost, sedan ska tomatsåses på följt av allt gott du planerar att ha på och avsluta med ännu mycket mer ost. In i ugnen i cirka 15-20 min men släng ett getöga på den lite då och då för alla ugnar är ju olika och min pizza var klar lite innan 15 minuter passerat. Lade på lite extra basilika och balsamvinäger för me likey!


// Eleni







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0