Fasolakia

Blev uppeppad av bästa vän att skriva igen nu när jag kommit igång med hur mycket matlagning som helst. Hamnat i en extrem grekmatspepp, nu ska jag bli mästare i det grekiska köket.

Min gudmor lagar den godaste grekmaten man kan tänka sig och nu i sommar har jag pumpat henne på tips. Dagen bjöd på vegansk haricot verts-gryta, en maträtt i den grekiska matfamiljen "lathera" (oljiga) som innebär att man inte ska snåla på olivoljan!

Ingredienser:
Drygt 500 g färska haricot verts
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 röd spetspaprika
2 lite övermogna tomater
Färsk persilja
Olivolja
Salt och peppar
Vatten

Börja med att rensa haricot verten genom att ta bort topparna, tvätta dem och eventuellt skala bort sidorna där det ibland kan finnas som strängar, det här är inte nödvändigt men kan förhöja konsistensen. Ska finhackad lök och vitlök brynas i medelvärme utan att få färg i en rymlig panna med en generös mängd olivolja. Sedan tillsätter hackad paprika och haricot verts och rör om lite. Efter cirka 5-8 minuter tillsätts hackad tomat och persilja. Slutligen ska vatten i, mängden kan diskuteras. Vissa menar att det ska täcka medan jag och min gudmor tycker att man inte ska ha för mycket vatten för att det blir godast när allt vatten har kokat bort och maten nästan bränns, det är en fin gräns! Salta och peppra efter smak och servera med lite bröd och fetaost eller till en köttbit... Många nyttighetspoäng!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0