Pita souvlaki

Sverige är ett land där hela världens finns. Såväl finmat som fulmat finns att hitta i varenda gathörn om så önskas, allt förutom en billig och god pita gyro. Denna brist fick mig att göra ett försök att återuppleva den bästa semestersnabbmaten i mitt eget kök, efter att jag fick en extrem nattcraving I dun'did!

Till souvlakin:
Fläskkarré
Grillpinnar
Olivolja
Oregano
Salt
Peppar
Citron

Tzatziki:
Turkisk yoghurt
Riven gurka
Vitlök
Salt
Vinäger
Olivolja

Övriga tillbehör:
Stekt potatis
Tomat
Rödlök blandat med persilja
Pitabröd

Börja med att göra souvlaki, skär fläskkarrén i små bitar och trä dem på spetten. Marinera i olivolja, salt, peppar och oregano helst redan kvällen innan förtäring annars någon timme innan grillning/stekning.

Härnäst är det dags att göra tzatzikin. Börja med att riva gurka och sen krama ur så mycket vätska som möjligt. Därefter rör du i gurka, vitlök och en skvätt olivolja för att yoghurten ska få den där glansen och en skvätt vinäger för syran alternativt lite citronsaft. Smaka sedan av med salt och låt stå i kylen för att smakerna ska binda sig.

Sedan är det potatistekartime, jag smaksatte mina med salt och oregano och stekte dem i rikligt med olivolja. Under tiden potatisen stektes skar jag tomat i skivor och skivade också rödlök vilken jag blandade med finhackad färsk persilja.

Det avslutande momentet är att grilla souvlakin! Under grilltiden så öste jag på med olivolja, oregano, salt och peppar. Precis innan de var färdigrillade så kramade jag ur citronsaft på dem. I den kvarvarande oljan värmde jag på pitabröden.

Sedan är det bara att bygga sin egen pita souvlaki! På pitabrödet lägger vi först kött, sen tzatziki, tomat, lök och sist men inte minst stekt potatis. Vid första tuggan känner man att Medelhavet transporterat sig till ens kök. Hur episkt är det inte med hemlagad snabbmat?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0